Skip navigation

ENG · GER · RUS · FRA · POL · HUN · SPA | Main · Pos · Neg · IE+ · IE- · Prn · Pda · CSSoff

OK2RKB » Texty » Kronika » Polní den 2017 | ---

Kronika

2017

Polní den 2017

1.-2.7.2017, Pálava-Stolová hora, JN88HU, OK2RKB+OK2KFJ, 70cm 23cm 13cm 9cm 6cm 3cm

text: Pavel OK2PPK

Návrat na 3cm

Do roku 2017 náš radioklub vyrazil vyzbrojen, dle požadavků úředního šimla, dvěmi písmenky v názvu navíc a s překopanými stanovami. Podstatnějšími změnami bylo, že se jednak Pavlovi OK2PMA podařilo opravit poškozený transvertor na 3cm, a dále že nás Jirka OK2WY vzal do azylu k sobě do Březiny, a v květnu 2017 jsme tak k němu mohli přestěhovat různé neskladné klubové vybavení jako stožáry, antény apod.

Montáž antén pro 23 a 70cm. (foto PPK)

Jinak zůstalo vše při starém, takže když Pavel OK2PMA začal v květnu zjišťovat, kdo by měl zájem vyrazit na letošní Polní den, tak se dala dokupy jen obvyklá minimální sestava účastníků. Na straně OK2KFJ to bylo stejné, Jirkovi OK2PKB se mládežníci rozprchli na prázdniny. Na kopec jsme tak vyrazili ve složení Pavel OK2PMA, Petr OK1VEN, Jirka OK2PKB, Aleš, Vlastík a Pavel OK2PPK.

Nezbylo než se tomu přizpůsobit. Padla tak úvaha vzít 2m a odjet PD mládeže, rozhodli jsme se dát na stožár s 23cm i anténu na 70cm a na 70cm vzít jen samotný TRX bez konce, na 23cm jsme místo velké paraboly vzali jen jednu yagi 55el. F9FT kvůli nejistotě, zda velká parabola po opravě přece jen nefunguje špatně. Na MW se k 13cm do výbavy vrátily opravené 3cm, ale 6cm jsme nechali doma kvůli silnému místnímu rušení. Resp. nakonec jsme na kopec dovezli alespoň transvertor s ozařovačem bez paraboly s tím, že na Javorinu by to mohlo snad stačit.

Jirka OK2PKB oběhal papírařinu kolem vjezdu na Stolovou horu a tentokráte jsme neviseli jako minule na tom, zda dostaneme klíč od závory, ale až do sobotního rána se nevědělo, zda páteční déšť nezměnil cestu v blátivou klouzačku.

Sobota 1.7.2017

Ráno jsme s Pavlem OK2PMA vyráželi sice brzy, ale na trasu nově prodlouženou o výlet do Březiny vylepšený jednou objížďkou, pak následovalo mezipřistání u Emila EK v Moravanech a do Kletnice jsme tak s kompletním vybavením dorazili až kolem půl jedenácté. Pozitivní bylo, že Jirka OK2PKB hned ráno zkusil vyjet na Stolovou horu a hlásil, že letos je to sjízdné. S Jirkou už na kopci čekali Aleš s Vlastíkem a akorát na Petra OK1VEN jsme museli počkat do odpoledne, než se sem dostal přes placené parkoviště D1.

Pavel OK2PMA na pracovišti MW. (foto PPK)

Počasí jsme moc nevěřili, počítali jsme, že nás může najednou něco spláchnout, a tak se jako první stavěl vysílací stan, kam by se daly rychle schovat věci. To krapet komplikovalo stavbu stožárů kvůli délce koaxů a stavěcí jehle. Kolem 14h jsme měli postavený stožár s 23 a 70cm, před 16h stál stožár s 13 a 3cm a Petr VEN začal chystat 9cm. Následovalo zdržení v podobě nutnosti odvézt auta dolů pod kopec. Co se týče deště, tak počasí k nám bylo přívětivé, ale celou sobotu foukal silný nárazový vítr. Na to doplatil vysílací stan pro 9cm, kde se při jeho stavbě z plátna vytrhl jeden z kotevních kroužků včetně držáku nosného prutu. Někdy o půl šesté mám fotku, že už stojí všechny tři stožáry.

Nějakou dobu trvalo, než se vše pozapojovalo a rozchodilo, takže jsme závod začínali s obvyklým zpožděním. Ukázaly se nějaké drobné problémy. Na 70cm odmítal TRX spolupracovat se spínaným zdrojem, při přepnutí na plný výkon náhodně padal s hláškou "Hello!". Byl pak sice ochoten jet s lineárním zdrojem od 23cm, ale další volný zdroj nebyl, takže celý závod jsme museli při přechodu mezi pásmy 23 a 70cm vždy jednu sestavu vypnout, přehodit napájení a pak druhou sestavu zapnout, včetně opětovného nastavení TRXu z defaultního stavu. O nějakém dohazování ze 70cm na 23cm tak nebyla ani řeč.

Kóta večer při západu slunce. (foto PPK)

Později odpoledne jsme si nechtěně vyzkoušeli, jak se technika vypořádá s poklesem a výpadkem napájení, když jsme zapoměli doplnit centrálu. Na MW a 9cm kluci přišli o právě rozdělaná spojení, na 70cm jsem zrovna řešil problém se zdrojem a když radio najednou zhaslo i s ním, tak jsem si nejprve myslel, že to shořelo a máme "vymalováno". Ale to akorát zabral startér zdroje, který reagoval na podpětí v síti a zdroj vypnul, a vše se vyjasnilo o pár vteřin později, když centrála zmlkla.

Navečer byly na obzoru nejprve v Rakousku a potom na Slovensku vidět záblesky bouřky, co tam někde dole pod námi procházela. Toho využil Pavel PMA na 3cm, říkal pak, že ho překvapilo, že se přes rainscatter začaly dělat i spojení s místními stanicemi, ale že to nakonec přišlo vhod, když už tam ty stanice byly, tak proč je pak někdy později hledat na pásmu při pokusu o spojení napřímo.

Kolem 1h LEČ v noci jsme to na všech pásmech zabalili a šli spát. Bez možnosti střídat operátory a s tím, že každý po závodě vezeme naložené auto s technikou, je rozumnější neriskovat mikrospánek za volantem a alespoň pár hodin se vyspat. Navíc s naším vybavením se toho v těchto nočních hodinách většinou moc udělat nepodaří.

Neděle 2.7.2017

V neděli dopoledne jsme i podle nejoptimističtějších předpovědí počítali s deštěm. Tak se také stalo, kolem 7h se rozpršelo, déšť začal ustávat až po 11h a oblačnost se potrhala až po poledni. V půli dopoledne jsme se ocitli na nějakou dobu úplně v mracích, kdy viditelnost spadla na pár desítek metrů. Pršelo chvílemi dost silně, takže na některých místech začal protékat i stan. Začalo nás mrzet, že jsme raději hned ráno nevyvezli auta nahoru, teď nezbývalo než čekat, zda to zavčas přejde a cesta stačí oschnout.

Petr OK1VEN na pracovišti 9cm. (foto PPK)

Na 23 i 70cm se nám v neděli podařilo trochu vylepšit skóre ze včerejška, ale bylo poznat, že jak se tříští síly mezi dvěma pásmy bez možnosti je jet souběžně, tak na výsledku je to vidět.

Během závodu si s námi krapet zašpásoval použitý logovací program. Nejprve byly problémy se synchronizací pracovišť poté, co se podařilo udělat v sobotu 3 QSO omylem místo na MW ve skutečnosti na MF 144MHz od MW. Po opravě v logu se změny nepřenesly do ostatních NB. A v neděli po opravě 2 QSO udělaných omylem místo do 70cm tak do 23cm deníku, se synchronizace opět nepodařila. Po skončení závodu pak na dvou NB logovací program nahlásil chyby dat a zatuhnul tak, že nešly vypnout, v jednom případě pomohlo odstřelení procesu logu a ve druhém jen tvrdý restart NB tlačítkem. A možná nás ještě čeká další sranda, jak si s opravenými deníky s dírami v číselných řadách poradí vyhodnocovací programy.

Na 6cm se vysílalo jen z bedny na ozařovač. (foto PPK)

Původně jsme nechtěli na kopec vůbec vézt zařízení na 6cm kvůli silnému místnímu rušení od wifi. Nakonec jsme vzali alespoň samotný transvertor s ozařovačem bez paraboly, kdyby byl třeba zájem o spojení na Javorině, že by to mohlo stačit. Celkem se pak v závodě podařilo s tímto vybavením uskutečnit s transvertorem položeným na bedně vedle stanu 4 spojení.

Konec závodu proběhl vpohodě, odpoledne se navíc vyčasilo, věci stačily vesměs oschnout, včetně příjezdové cesty, auta jsme nahoru dostali bez problémů a celkem rychle se nám i v malém počtu podařilo vše rozebrat a naložit do aut. Někdy po půl sedmé jsme odjížděli ze Stolové hory a s Pavlem PMA jsme po deváté večer měli vyložené věci v Březině a mířili domů.

Na 13 a 9cm byl výsledek podobný jako obvykle. Na 23cm a 70cm se projevilo tříštění sil mezi dvě pásma, 70cm navíc bylo tak trochu "do počtu". Po delší přestávce jsme se vrátili na pásmo 3cm, kde se Pavlovi PMA podařil docela pěkný výsledek. A i na pouhý ozařovač se nakonec podařilo udělat 4 QSO na 6cm.

Další závod, který bychom mohli letos jet, je UHF contest, ale o účasti se budeme domlouvat až někdy počátkem září.