Skip navigation

ENG · GER · RUS · FRA · POL · HUN · SPA | Main · Pos · Neg · IE+ · IE- · Prn · Pda · CSSoff

OK2RKB » Texty » Kronika » UHF contest 2016 | ---

Kronika

2016

UHF contest 2016

1.-2.10.2016, Pálava-Stolová hora, JN88HU, OK2RKB+OK2KFJ, 23cm 13cm 9cm 6cm

text: Pavel OK2PPK

Příměří s počasím

Zatímco několik našich posledních vysílacích akcí ze Stolové hory vypadalo jako by nám počasí vyhlásilo válku a snažilo se nás buď utopit v bahně, sfouknout z kopce nebo dorazit bouřkou, tak říjnový UHF závod 2016 odpovídal spíše uzavřenému příměří. Před závodem nepršelo a cesta nahoru byla sjízdná, vítr byl normální, v sobotu bylo dokonce hezky a nějaký ten deštík v neděli byl už jen takové laškování na závěr.

Místo obvyklého úvodu o tom, jak jsme se chystali na výjezd, tentokráte uvedu jen část z emailu od Pavla OK2PMA, kterým nás zval na závod:

" ... Sám tomu nevěřím, neboť jsem byl na polňáku v bouřce, vichřici a přívalovém dešti pevně rozhodnutý, že pokud přežiju, na kopec už nikdy nepojedu. Vylézt v bouřce na nejvyšší kopec, postavit několik rozměrných hromosvodů a posadit se pod ně může fakt jedině nějaký úchyl.

Přežil jsem, předpověď počasí se zdá být příznivá, příprava na výjezd na oblíbenou Stolovou horu JN88HU je v plném proudu ... "

Sobota 1.10.2016

Na sobotu stanovil Pavel OK2PMA velmi ambiciózní plán - být s veškerým vybavením už v 9:30 v Klentnici. Takže jsme v Brně nakládali věci už ráno po půl osmé, resp. vybavení zapůjčené od Emila OK2EK vyzvedl Pavel raději v pátek. Jediné, co se nám nepodařilo domyslet, byla oprava zařízení na 3cm. Odložila se až na poslední chvíli, a když se den před závodem ukázalo, že v napájení koncového stupně shořel transil, který bez objednání nebyl čím nahradit, tak jsme pásmo 3cm nechali doma a nepokoušeli štěstí s nějakým provizorním řešením.

Montáž paraboly pro 23cm. (foto PPK)

Vše nakonec klaplo, Jirka OK2PKB na nás čekal po 9h už u závory s klíčem, a někdy kolem 9:20 jsme stáli na Stolové hoře s kompletním vybavením pro zbudování pásem 23, 13 a 6 cm. Za hodinu jsme měli vyložené věci, auta odvezená zpět dolů na parkoviště a postavený vysílací stan. Mezitím došla spousta dalších lidí od mikulováků, takže bylo i dost lidí na postavení stožárů. Další metou bylo půl jedné, kdy byl vztyčen stožár s vybavením pro pásmo 23cm. Po pauze na jídlo jsme se pustili do složení stožáru MW pro pásma 13 a 6cm. Své znalosti montáže z doby, kdy stožár kdysi vymýšlel, si přitom vydatně občerstvil Petr VOP, který se za námi stavil s kompletní rodinkou. Jeho potomci tatínka evidentně nezapřou, mají strašně rádi kabely - neustále se nám tak rozmotával sám od sebe buben s 50m prodlužkou až kamsi do trávy, kratší prodlužky mizely ze stanu a objevovaly se najednou u centrály, ovládací kabely od transvertorů měly tendenci se připojit do konektoru od rotátoru apod., jakoby řádili nějací skřítci :-).

Montáž stožáru 13 a 6cm. (foto PPK)

Přes Stolovou horu proudily v sobotu doslova davy lidí, zřejmě záchvěv babího léta vytáhl spoustu výletníků, nad hlavou nám párkrát prolétl vírník, naproti nad Děvičky byli paraglajdisté, někde nad sedlem mezi námi a Oborou prolétl nějaký ten ultralight a za námi na Stolové hoře zase pouštěli draky. Takový místní závěr letní sezóny před tím, než i sem v neděli dorazí podzim.

Stožár 23cm. (foto PPK)

Kolem čtvrt na tři jsme měli vztyčený MW stožár, což byl za poslední hodně douho docela rekord, a asi půlhodiny před začátkem závodu bylo vše zapojené a v provozu, aniž by něco odešlo - to je možné považovat skoro za zázrak. První spojení jsme si tak do deníku zapsali už v 16:01, takže Pavlův ambiciózní plán, jak vše stihnout, byl dodržen. Pouze pásmo 9cm se montovalo až po 17h a zprovozněno bylo až někdy kolem 18h, ale to je daň za to, že Petr OK1VEN to sem má mnohem dále, než my, a průjezd přes "placené parkoviště" D1 je nevyzpytatelná záležitost.

V sobotu se, alespoň co se týče pásma 23cm, žádná zajímavá nebo dlouhá spojení navázat nepodařilo, průměr na spojení byl nízký, do zahraničí, hlavně na západ, to moc nechodilo. Oproti PD 2016 jsme měli sice více spojení, ale bodově to nebyl žádný zázrak. Kolem 1h ráno jsme dělali 588km spojení s YT5W a tenhle ODX padl až před koncem závodu. Nad ránem jsme končili se 44 spojeními.

Na 6cm se opakoval problém se silným rušením, zřejmě na wifi na stožáru u bunkru přešli z 13 na 6cm. Nad ránem před 2h se Pavlovi PMA podařilo na 6cm udělat naše nejdelší (376km) spojení na 6cm s HA8V a do konce závodu se to už přebít nepodařilo. Stejně tak na 13cm se ODX DK0NA 398km dělal po půlnoci a na 9cm se podařilo nejdelší spojení se stejnou stanicí před 1h ráno. Někdy kolem 3 až 4h jsme šli postupně spát a na 13cm jsme tak první část končili s 18 QSO, na 9cm s 13 QSO a na 6cm s 14 QSO.

Neděle 2.10.2016

V neděli jsme podle předpovědi čekali, že nás uvítá zakaboněná obloha a dopoledne začne pršet. Ale ráno bylo ještě celkem slušně, trochu se ukázalo i slunko. Vysílat jsme začali znovu až kolem 8h - na 4 pásma jsme byli jen 3 operátoři, není s kým střídat, každý musíme po závodě zase odkočírovat bezpečně jedno auto bez spolujezdce, naložené po vrch materiálem, domů, takže to chce se alespoň trochu prospat, než riskovat, že pak člověk usne za volantem a skončí někde ve škarpě.

Pracoviště 9cm. (foto PPK)

Spojení přibývala pomalu, hlavně na 23cm se občas podařilo něco ubicyklovat na pásmu, ale převážně se musela spojení domlouvat přes chat. Na 23cm se nakonec podařil udělat stejný ODX jako na PD (DR9A, 605km), ale pocit byl, že to chodí mizerně. Několikrát jsme zkoušeli třeba DL0GTH, ale ani jednou se nepodařilo spojení dotáhnout do konce, minule to šlo bez problémů. Na 13cm jsme se sami pěkně dostali při spojení s OL9W. Jinde to šlo perfektně, ale na tomhle pásmu nás neslyšeli, ikdyž nebyl žádný rozumný důvod, proč by to nemělo jít. Pavel PMA pak později zjistil, že jak máme pásma 13 a 6cm zapojená přes společnou přepínací krabičku na jeden MF TRX, tak omylem zůstala přepnutá na 6cm a bohužel přes rozpojené kontakty relé byli i tak OL9W velmi dobře slyšet, ale vysílali jsme vlastně místo na 13 tak na 6cm. Takže až opakovaný pokus to vyřešil.

Na 13cm se podařilo udělat před koncem závodu druhý ODX (9A2SB) s naprosto stejnou vzdáleností 398km jako měl ten popůlnoční. Na 6 a 9cm se ODX udělané nad ránem už vylepšit nepodařilo.

Před polednem u nás už podle radarových snímků pršelo. Reálně sice ještě nic nepadalo, ale seběhli jsme raději dolů a vyvezli nahoru auta, dokud byla suchá cesta, a odklidili do nich část věcí, co už nebyla potřeba. Bylo to správné rozhodnutí, protože před 13h se najednou spustil déšť a během chvilky bylo vše mokré. Déšť pak vydržel tak zhruba do 15h.

Celkový pohled. (foto PPK)

Kvůli dešti už nebylo kam spěchat, vše už bylo stejně mokré, takže závod jsme dojeli normálně až do konce. Nechali jsme stát vysílací stan s tím, že snad zatím trochu oschne, a napřed jsme sbalili všechny stožáry. Později to pak vypadalo, že to nebyl až zase tak dobrý nápad, kolem se honil déšť a občas musela být voda až na hraně Stolové hory, měli jsme obavy, že stan místo uschnutí ještě znovu zmokne. Ale příměří s počasím bylo nakonec dodrženo a sbalili jsme to vše už za sucha a kolem půl sedmé jsme odjížděli domů.

Oproti minule jsme tedy sice nepřišli o začátek závodu, ale subjektivně to nějak moc dobře nechodilo, hlavně směrem do Německa bylo obtížnější spojení navázat. Na 23cm a 9cm bylo bodů o trochu více než v PD, ale třeba na 23cm jsme odtud dělali na spojení i body v dřívějších letech se stejným vybavením mnohem lepší výsledek.

Na závěr poděkování Emilovi OK2EK za zapůjčení techniky, Jirkovi OK2BQY za pomoc při nakládání a vykládání, všem dalším, kdo jste se stavili na kopci, za návštěvu a pomoc při stavění či balení a protistatnicím děkujeme za spojení, i těm kdo nám věnovali čas při pokusech o spojení, byť nakonec neúspěšných. Velké poděkování patří Jirkovi OK2PKB, který přes nemalé problémy s kolenem, nakonec kvůli UHF contestu o pár dnů odložil naplánovanou operaci, a pomohl nám s organizací akce, zajištěním přístupu, logistikou a podpořil nás i svojí plnou účasti na kopci.