Skip navigation

ENG · GER · RUS · FRA · POL · HUN | Main · IE+ · IE- · Prn · Pda · CSSoff

OK2RKB » Texty » Kronika » OK-OM DX SSB Contest 2014 | ---

Kronika

2014

OK-OM DX SSB Contest 2014

12.-13.4.2014, Kurdějov - Žerotínský vrch (okresní znak GBR), OL6R, 40m 20m 15m

text: Pavel OK2PPK + poznámky Libor OK2ZO

Kdo nemaže, ten nejede

Třípásmová KV směrovka C3S. (foto PPK)

Ta zpráva od Libora OK2ZO do klubové konference dorazila poslední únorový den a začínala slovy "Zcela náhodně jsem otevřel stránku ČRK a jaké bylo mé překvapení? V dubnu bude první ročník nového závodu OK-OM DX SSB Contest ...", pokračovala ve smyslu "... že bychom mohli, když už se moc nesejdeme na vysílání na VKV, zvednout zadky, oprášit naši volačku, založit novou tradici a zkusit vyrazit do terénu pro změnu na krátkých vlnách ..." a končila dotazem "... Tak co vy na to? Nestálo by to za to?". A Libor rovnou navrhnul aktivovat nějaký "vzácnější" okres jako Vyškov nebo Břeclav.

Nakonec se pro účast na akci nadchnula skupinka lidí ve složení Libor OK2ZO, Pavel OK2PMA, Rosťa OK5AZ, Jim OK2GTI a Pavel OK2PPK, a tak Libor ZO zatočil mohutně organizačním kolem lanovky, Pavel PMA zabukoval karavan, Jim reinkarnoval centrálu a KV PA a druhý víkend v dubnu jsme mohli vyrazit směrem na Kurdějov.

Sobota 12.4.2014

Sraz byl stanoven na 8h ráno na klubu. S Liborem ZO a Pavlem PMA jsme přebrali stávající VKV stožárové vybavení a vylosovali z něho největší "oranžový" stožár jako vhodný pro zamýšlenou třípásmovou 2el. KV směrovku Force 12 C3S, kterou Libor dovezl na akci. Pavel PMA pak vyrazil někam k Olomouci vyzvednout karavan, my jsme s Liborem ještě chvilku pokecali s Jirkou OK2BQY a pak jsme vyrazili směrem na Hustopeče. Naším cílem byl Žerotínský vrch nad Kurdějovem s nadmořskou výškou 382m.

Žerotínský vrch. (foto PPK)

Před 10h jsme se sjeli na kopci i s Rosťou OK5AZ. Smontovali jsme stožár a anténu C3S, ale napřed jsme raději postavili stožár samotný bez antény a nastavili mu kotvení, teprve potom jsme na něj namontovali KV směrovku a na následné zvedánní stožáru s anténou už byl na kopci přítomný i Pavel PMA, který zrovna dorazil s připřaženým karavanem.

Stožár a anténa C3S před vztyčením. (foto PPK)

Pak jsme se - nemaje zatím zdroj el. energie - napojili Pavlovi PMA přímo na akumulátor v autě a Libor přeměřil PSV antény na všech třech pásmech 20, 15 a 10 metrů ještě dříve než jsme vedle stožáru definitivně usadili karavan na místo. Anténu Libor koupil z "druhé ruky" těsně před akcí a byla sundaná nedávno se střechy, tak jsme si nebyli úplně jisti, zda se nám ji podařilo správně snýtovat a zda bude ladit. Ale měření PSV ukazovalo přijatelné hodnoty, takže zavládla všeobecná spokojenost.

Vzápětí dorazil Jim OK2GTI a dovezl konec 1.5kW a centrálu. Nepodařilo se nám zrovna zapůjčit nic menšího, takže jsme nakonec vsadili na Jimova těžkotonážního Endresse. To, že s ním Jim dorazil na kopec celkem brzo, bylo trochu překvapení, protože se původně nějak plánovalo, že by mu měl někdo pomoci s nakládáním. Jenže Jim ten silostroj, co normálně nakládáme asi ve 3 až 4 lidech, dokázal i bez lyžin nasoukat do dodávky nakonec sám.

Endress měl po nastartování krapet bronchytidu, kašlal, poskakoval a čudil jak parní lokomotiva. Už nebyl v akci nějaký ten pátek, nebo spíše rok, dokonce to od minule nepřežila ani startovací baterka a Jim musel před akcí sehnat novou. Padlo podezření na starý benzín, tak jsme vypustili zbytek z nádrže do kanystru a nalili nový a zdálo se, že to byla správná cesta. Jenže po nějaká chvíli běhu centrála zakašlala a zhasla. Jim našel vzápětí příčinu - zadrhával bovden sytiče, takže se to přechlastávalo, po rozhýbání a promazání vše opět vypadalo vpořádku.

Centrála. (foto PPK)

Do karavanu jsme nainstalovali konec 1.5kW a jako budič FT-847čku. Vše fungovalo, ale až na jeden dost nepříjemný fakt, že velmi často po přepnutí z vysílání na příjem zůstalo něco v FT847 překlopené na vysílání a radio neposlouchalo dokud se nepřeplo pásmo. Snažili jsme se s tím něco udělat, Jim s Pavlem PMA zapůjčili z aut startovací kabely a přes ně jsme porůznu provizorně zkoušeli propojit země mezi koncem, radiem a kotevním kolíkem, ale výsledek nebyl k ničemu. Později jsme pak laborovali i s propojovacím kabelem klíčování mezi PA a TRX, ale naráželi jsme na různé podpásovky jako spálenou pojistku v multimetru, naprostý nedostatek (tj. slovy nula kusů) nějakých vhodných blokovacích kondů na kopci apod.

Pracoviště zatím s FT-847. (foto PPK)

Libor tak absolvoval první odpolední část závodu s poněkud nepříjemnými výpadky příjmu. A také díky Auroře nebyly podmínky na horních pásmech, pro které byla určena směrovka na stožáru, příliš dobré. A přiznejme i fakt, že k dispozici nebyl ani komfort snadno směrovatelné antény - rotátor jsme nebrali, takže stožár se směrovkou se otáčel ručně asi 2.5m dlouhou polovinou zvedací jehly, která se po natočení zajistila zaboucháním kotevního kůlu kladivem do země.

Odpoledne jsme pak postavili vedle na poli ještě vertikálek DX88, který byl zamýšlený pro pásmo 40m. Libor ještě vytáhl obrovský pytel, prohlásil cosi jako, že věci v pytli napadly myši, a vysypal z něho hromadu okousaných starých kabelů. Z nich jsme pak roztahali kolem vertikálu zemnicí radiály.

Po postavení stožáru se směrovkou nás jinak kolem poledne opustil Rosťa AZ a pak odjel i Jim. Nicméně později odpoledne Jim dorazil znovu a kromě Adélky dovezl i FT1000MP s Micro-keyerem a zkusili jsme výměnou věcí na klíčování a TRXu za jiný vyřešit problémy s přepínáním TX-RX. A skutečně po nainstalování druhého radia a jiné ovládací bižuterie problémy vymizely. Později odpoledne si k radiu na chvíli sedl i Pavel PMA a vystřídal Libora.

Navečer se pak za námi ještě stavili Jarek OK2GPS a Petr OK2PMX a pobyli s námi na kótě až skoro do soumraku. Počasí nám vyšlo, celý den bylo převážně slunečno a nepršelo, ikdyž bylo chladněji kvůli studenému větru. Večer bylo před západem slunce vidět, jak se směrem od Brna zatáhlo, ale nad námi bylo jasno a svítil měsíc ještě kolem půlnoci. Po 20h Pavel PMA dotankoval centrálu, prohlásil, že to musí vydržet minimálně na dalších 6 hodin provozu, a že jestli nebudeme celou noc vysílat, tak ať to pak vypnem, že to přece jen i naprázdno žere tak 2 litry za hodinu. A vyrazil k domovu, protože "dostal na tuto akci doma opušťák jen přes den", s tím, že dorazí v neděli někdy brzo ráno zase zpět.

Pohled na kótu. (foto PPK)

Zůstali jsme s Liborem tedy na kopci ve dvou, ale místo pohodového vysílání se začaly kupit problémy. Vertikál na 70m nešel pořádně doladit, ladil dole v telegrafní části bandu, ale nahoře v SSB úseku to bylo špatné, PSV 1:3. Při baterce jsme zkusili na poli posunout trubky ovlivňující vlastnosti na 7 MHz, ale uspokojivý výsledek se nedostavil, PSV zůstalo na mizerné hodnotě a spíš se ještě krapet zhoršilo. Pak se začaly množit připomínky k naší modulaci. Delší dobu to bylo pozorovatelné, že na radiu neustále poblikávala signálka Hi SWR a PSV metr létal značně nahoru, přitom ale podle externího PSV metru bylo vše vpořádku. Po 22h, když už jsme si těch připomínek k modulaci vyslechli několik, jsme začali systematicky zkoušet, zda se to nepodaří nějak odstranit, přehodili jsme mikrofony, zkoušeli porůznu povypínat DSP, kompresor, nastavit úrovně, změnit kabely, Libor zkoušel doladit TRX ke konci externím anténním členem, nakonec jsme to začali zkoušet s vypnutým koncem a na závěr jsme přepojili koax od antény přímo k radiu, ale PSV bylo podle TRXu stále mizerné, modulace na příposlech také mizerná, externí PSV metr ukazoval naopak PSV vpořádku a interní anténní člen v TRXu dokázal přitom automaticky doladit jen pásmo 15m a na dalších pásmech se vůbec nechytal.

Došli jsme k názoru, že je zřejmě něco špatně přímo v radiu, snad s reflektometrickou ochranou, začali jsme uvažovat, že to vše přepojíme zpět na FT847 a holt se pojede bez PA, jenže krátce po 23h najednou centrála zabublala a chcípla a byli jsme potmě. Tak jsme se vrhli na centrálu, zkusili ji znovu nahodit, rozeběhla se a po pár vteřinách se zase zastavila. Benzínu v ní bylo tak ještě na 3 hodiny provozu, vzduchový filtr byl nádherně čistý, elektrika vypadala taky vpořádku. Vzhledem k tomu, že se před závodem do centrály naléval benzín z nějakého kanystru, kde mohlo být čert ví co za nečistoty, a lil se bez sítka, a centrála když se nechala chvíli stát tak pak na pár vteřin zase naběhla, tak jsme došli k názoru, že bude někde zacpaný přívod paliva. Kromě jiného jsme se dívali i na měrku oleje, vypadalo to, že olej tam je. Při baterce jsme toho už moc nevymysleli, jiný zdroj proudu na kopci nebyl, tak jsme to zabalili a šli spát.

Neděle 13.4.2014

Ráno nás uvítala zatažená obloha a poměrně chladno. Libor zkusil rozebrat centrálu více, než kam jsme se dostali v noci při baterce, s rozborkou se dostal až k něčemu, co vypadalo jako palivové čerpadlo, ale dál se do toho raději nepouštěl, což se později ukázalo jako správné rozhodnutí. Ráno dojel Pavel PMA, ještě než jsem se vybatolil z auta ven, tak už měli s Liborem sundaný vertikál, a kolem 9h jsme začali balit i stožár se směrovkou. Blížil se k nám déšť, tak jsme začali likvidovat a vpodstatě ještě než začalo poprchat, jsme měli vše naložené.

Demontáž KV směrovky. (foto PPK)

Byl zde pouze poněkud problém, že Jim měl dojet pro centrálu a konec až po 14h odpoledne. A ba co hůř, centrálu si měl vyzvednout rovnou někdo jiný, a to také až odpoledne. Nakonec Jim dorazil ještě před obědem. Chvíli jsme s ním zkoušeli rozeběhnout centrálu, nedařilo se, až z něho vypadla myšlenka "jestli to není olejem". Že už něco takového někdy potkal, a jestli ta centrála nemá nějakou ochranu. Tak jsme zkusili znovu zkontrolovat olej, ale tentokráte poctivě včetně otření měrky něčím suchým (v noci jsme se s otíráním nezalamovali), a ejhle, olej byl na minimu. Pavel PMA obětoval půl litra oleje ze svého auta a centrála okamžitě naskočila. S Liborem jsme se shodli, že teda takovouto zákeřnost jsme od centrály nečekali. Holt kdo nemaže, ten nejede.

Nicméně jsme už měli vše sbalené, do konce závodu zbývaly ani ne 3 hodiny a začínalo poprchat, takže jsme naložili Jimovi centrálu a další propriety z karavanu, a kolem půl dvanácté vyrazili k domovu. Pavel PMA jel rovnou vrátit karavan a my jsme jeli ve třech složit centrálu dolů do Hustopečí a pak s Liborem vyložit materiál na klub do Brna.

Na závěr ještě nechme promluvit Libora OK2ZO:

Celkem se udělalo 163 spojení, z toho většina na 20m. Podmínky byly mizerné, značně ovlivněné Aurorou - prakticky nefunkční horní pásma.

Kvůli technickým problémům byly neustále prostoje v provozu kvůli hledání jejich příčin a snaze je odstranit. Když jsem si říkal, že vyměním zpátky tu FT847 bez PA, abychom to alespoň nějak dojeli, tak chcípla centrála.

A dále díky prakticky nulové propagaci závodu od jeho pořadatele ČRK ten závod spousta stanic vůbec nechápala a nedávali čísla spojení.

Tolik tedy stručné hodnocení od Libora. A na úplný závěr ještě přehled našich výsledků ...

Tabulka s přehledem výsledků:
PásmoQSOsBodyZeměOkresy
7 MHz 26 75 113
14 MHz 1213893721
21 MHz 16 58 106
Vše 1635225830

Celkový počet bodů 45 936.

Fotografie z akce

- . -

Nahoru