OK2RKB » Texty » Kronika » UHF contest 2010 | ---
2010
1.-3.10.2010, Pálava - Stolová hora, JN88HU, OK2RKB + OK2KFJ, 23cm
text: Pavel OK2PPK
Letošní UHF contest jsme pojali poněkud komorněji než v předchozích letech. Dvě vadná radia používaná na MF pro vyšší pásma a naprosté minimum lidí, kteří potvrdili zájem se akce zúčastnit, znamenaly, že jsme veškeré vybavení zredukovali na jediné pásmo 23cm. Uvažovali jsme ještě o 70cm, ale nakonec nám z toho vyšlo, že nemá kdo odvézt potřebné vybavení, nemá to kdo postavit, chybí nám na něj Jimova vysílací dodávka a hlavně ho nemá kdo provozovat. Pavlovi PMA totiž hrozilo, že si bude muset ze závodu odskočit kvůli pracovním povinnostem a já jsem byl fest nachlazený.
Dík patří klukům z radioklubu OK2KFJ v Mikulově, hlavně Petrovi OK1VEN a Jirkovi OK2PKB za zajištění legálního přístupu na kótu. Smíšený tým lidiček na kopci se nakonec rozhodl závod odjet na volací značku OK2KFJ.
Pátek byl ve znamení obvyklého sesbírání všech propriet na různých místech v Brně a okolí. Pavel PMA navíc musel dopředu zajet vyzvednout karavan poměrně dost daleko na jih od Brna, a tak jsme se směrem na Pohořelice vymotali až někdy po 18h. Do Klentnice jsme tak dorazili až za tmy, což byl poněkud rozdíl proti předchozím letům, kdy jsme karavan nahoru dostávali za světla. Domluva s Jimem GTI a Martinem FKF klapla, sjeli jsme se v Klentnici na parkovišti. Jim připřáhl karavan a celkem bez problémů ho vytáhl nahoru. Náš optimismus, co se týče lesní cesty na kótu, nějak nevzal na vědomí, že začátkem týdne dost silně pršelo. Když jsme viděli, jak Jim hladce projel první zatáčku, tak jsme nenasadili řetězy a hned v první točce jsme zůstali s Pavlem PMA s autem pouze s předním náhonem viset. Nakonec jsme auto protlačili dál, ale ve strmém stoupání z lesa nahoru jsme skončili definitivně. Nezbylo než scouvat dolů na rovinu a zkusit nasadit řetězy. Jim ale dříve sjel zpět za námi a vytáhl nás na laně. Pavel stav cesty komentoval, že to tady takhle rozmáčené ještě neviděl. Jim doplnil, že dolů mu to jelo jako saně.
Jim se pak ještě otočil dolů pro Martina a vyvezl ho nahoru i se dvěma centrálama. Tráva nahoře byla mokrá a fest to klouzalo, tak jsme ještě využili Jimovu přítomnost aby nám s 4x4 autem usadil karavan na rovné místo. Mohlo být tak po půl deváté, když jsme se rozloučili a na kopci zůstala definitivní osádka ve složení PMA, FKF a PPK. Zapatkovali jsme karavan, vytahali z něj věci a stavbu stožáru jsme nechali na ráno. Martin FKF se vytasil s lahví becherovky a s bábovkou, kterýmižto proprietami ho vybavila na cestu přímo jeho drahá choť (hi, o takové podpoře doma si může mnohý HAM nechat jen zdát), takže zbytek večera jsme poseděli, poklábosili a šli spát dříve než nad ránem.
Ráno nás vzbudil Martin - nenapadlo ho nic jiného než vyrazit za kuropění pěšky dolů do Klentnice do kšeftu a dovláčet rohlíky a mléko. Pak se ozval Rosťa AZ jak to vypadá s cestou a dostal radu nesnažit se dostat autem nahoru. Pak dorazil Jirka PKB a vzal s sebou od nich z klubu jednoho z mládežníků (Staňu), dovláčel velkou butelu medoviny, ale dorazil pěšky - také nevyjel a zůstal viset tam, co my včera.
Stavba stožáru probíhala dobře, když pominu některé drobnosti jako že jsme začali nasazovat na stožár parabolu a zapomněli přitom napřed nasadit transvertor, nebo že jako obvykle nešly do skalnatého podloží zarazit některé kotvy. Počasí se napřed zlepšovalo a ukázalo se sluníčko, ale kolem dokola bylo postupně čím dál více zataženo a od jihovýchodu sílil vítr. Nakonec se na nás ta poklička z oblačnosti přiklopila také a odpoledne už stálo, co se počasí týče, za starou belu, žádné babí léto. Stavěli jsme jen jeden stožár, takže po poledni jsme to měli smontované, a někdy po jedné hodině už byla skompletovaná i technika v karavanu. Dost příjemný rozdíl proti jiným závodům mít tolik času do začátku.
Na napájení tentokráte nebyla Jimova velká centrála, ale Martin dotáhl dvě malé 2.5kW, jednu namyslel jako záložní. Největší bumbrlíček bylo nakonec etaviro puštěné na jednu spirálu - trochu nám to rozhodilo očekávanou spotřebu PHM, podle Martinova odhadu jsme se měli vejít do jedné nádrže centrály, nakonec jsme dolévali skoro tři kanystry - a to etaviro nejelo pořád.
Zajímavá byla návštěva vrtulníku na kótě. Najednou se od Mušova začal blížit vrtulník, ale neletěl dál a k našemu údivu přistál přímo u turistické cesty přes vrchol. Jirka PKB už začal vytahovat povolení k akci, mysleli jsme, že to je policie nebo ochranáři, ale nakonec se z toho vyvrbil jednomístný stroj nějakého soukromého nadšence, co si sem zaletěl na výlet prý od Jihlavy. Měl štěstí na počasí, když odlétal, tak byl vítr ještě celkem mírný.
Jirka PKB musel přes poledne odjet, ale vrátil se před začátkem závodu a dovezl zase jiného mládežníka. Rosťu AZ jsme také propustili domů. Závod rozjel Pavel PMA a byl hned zkraje příjemně naladěný, že mu na výzvu přišla stanice několik set km daleko. Ale pak už toho moc zajímavého na výzvu nepřišlo, a nedařila se myslím ani některá spojení domluvená přes chat. Pavel se pak prostřídal s Martinem a noční směnu asi do 3h SEČ ráno jsem nafasoval já.
Nad ránem to na výzvu nešlo a ubicyklovat se toho moc také nepodařilo. Po 3h ranní mě vystřídal Pavel PMA a prý to až asi do 5h nebyla žádná sláva, ale pak se začalo dařit a některá spojení co se nedala udělat v sobotu, se v neděli podařila. Pocit z toho byl asi takový, že nebyl problém se dovolat na delší vzdálenost, ale s naším výkonem nešlo na výzvu ty stanice nalákat, a na chatu zase stanice neměly nějak zájem domluvit se na pokusu o spojení. Až ke konci závodu se zájem stanic z našeho pohledu zlepšil.
V noci se jinak vítr změnil ve vichřici a v nárazech cloumal i s karavanem. Párkrát jsme museli utahovat uvolněná lana u stožáru, aby parabola moc netančila. Návětrná kotva byla zrovna v místě, kde kvůli skále nešla zatlouci moc hluboko, tak jsem z toho měl trochu obavy, abychom zase nepřišli o pracně opravené vybavení, ale vše vydrželo až do konce závodu bez újmy.
Nedělní provoz odjeli Martin s Pavlem PMA, já jsem skončil s hlavou jak střep. Dělala se hlavně spojení domluvená přes chat. Jirka PKB, který jel na noc domů, dorazil zase za námi, a tentokáte se mu už podařilo vyjet až nahoru, vítr přece jen cestu trochu vyfoukal. Poklička oblačnosti se nad námi držela nadále, jen chvíli se nějakým omylem ukázalo trošku slunka, a vítr se nesklidnil až do večera.
Asi půl hodiny před koncem závodu jsme začali pakovat věci, takže po skončení závodu už stačilo jen rozebírat techniku. Měli jsme problém s odvozem, protože nám na kopci zůstalo jen jedno auto a karavan a bylo potřeba dolů dostat i Martinovy centrály, manželka ho měla vyzvednou dole na parkovišti. A pak jsme museli také část věcí naložit zase do karavanu, protože do Pavlova auta by se to vše nevešlo, navíc vlastně parabolu a věci k ní měl Jim u sebe a dovezl je na kopec on, a teď jsme je museli pobrat sami, a to znamenalo, že karavan nemůžeme cestou zpět vrátit a bude s námi muset jet až do Brna. A z toho vyplýval další problém, kam pak na noc s karavanem. Odvoz se nakonec vyřešil díky Jirkovi PKB, který se na kopec s autem v neděli dostal a mohl centrály naložit.
Kolem půl šesté jsme měli vše spakované a sjížděli jsme dolů. Martina jsme nechali s Jirkou na parkovišti a doufali, že mu domluvený odvoz klapne bez problémů, a s Pavlem jsme se vydali směrem do Brna. Kolem 19h jsme už měli vyložené věci na klubu a mířili směrem domů.
A zase závěr - nic moc počasí, sice nepršelo, ale o nějakém babím létě jsme si mohli nechat jen zdát, dost nepříjemný nárazový vítr. Nedostatek lidí na odjetí více pásem. Stavba a bourání pracoviště bez obvyklého časového presu. Provozně asi zajímavější začátek závodu a pak spíše neděle. Opět nutnost domlouvat spojení přes chat, na výzvu to s naším výkonem moc nejde. A lepší bodový výsledek než na jaře v MW závodě.
Pásmo | QSO | Body | ODX | Použité vybavení |
---|---|---|---|---|
1296 MHz | 83 | 21567 | DF0MU 753km | IC275 + XVTR DB6NT, 25W, dish 2m |
- . -