Skip navigation

ENG · GER · RUS · FRA · POL · HUN | Main · IE+ · IE- · Prn · Pda · CSSoff

OK2RKB » Texty » Kronika » MW contest 2010 | ---

Kronika

2010

Mikrovlnný závod 2010

5.-6.6.2010, Holý vrch u Kurdějova, JN88JX, OK2RKB, 23cm

text: Pavel OK2PPK

Návrat paraboly

Loni po UHF kontestu padla myšlenka, že bychom přes zimu mohli konečně opravit parabolu na 23cm. Nakonec se tak nestalo v zimě, ale až 23. května 2010, kdy se duo opravářů Pavel PMA a Jim GTI pustilo do díla. Klukům se podařilo narovnat ohnutá žebra a středový kruh, opravit zlomené díly a celou tu hromadu šrotu uvést do stavu, kdy to má opět tvar paraboly a jde to smontovat dohromady. Oprava prý nebyla jednoduchá a bylo při ní nutné odvrtat i část nýtů a sundat pletivo.

Po opravě paraboly obeslal Pavel PMA potenciální účastníky emailem s výchozí představou o účasti v Mikrovlnném závodě. Zájemců se ale moc nesešlo, jistá byla pouze sestava Jim GTI, Pavel PMA, Pavel PPK a ještě Rosťa AZ, který přislíbil pomoc při stavění v sobotu. Jim GTI měl zájem si odjet na sebe na 2m Memoriál OM3AU a my jsme se rozhodli nechat doma všechna vyšší pásma a vzít pouze 23cm a zaměřit se na porovnání opravené paraboly s dvojčetem 55el. F9FT.

Jim OK2GTI a opravovaná parabola. (foto PMA)

Detail jednoho z dílů po opravě. (foto PMA)

Zpevnění přelomeného žebra. (foto PMA)

 

Jim při opravě paraboly. (foto PMA)

U Jima v dílně. (foto PMA)

Pavel PMA montuje opravené držáky ozařovače. (foto GTI)

 

Pavel PMA a parabola po opravě. (foto GTI)

Pavel PMA při opravě uchycení ozařovače. (foto GTI)

Pátek 4.6.2010

Na akci jsme sice vyráželi až v sobotu ráno, ale v pátek jsme se pustili do příprav, tak abychom ráno měli již vše nabalené. Kolem 18h jsme vyrazili na kolečko, při němž jsme naložili auto kompletně vším vybavením, převzali karavan a převezli ho do Brna, a vše na noc zaparkovali na bezpečných místech, tak abychom ráno neměli půlku vybavení někde ve sběrných surovinách. Skončili jsme až za tmy, ale v sobotu tak stačilo pouze vyrazit.

Sobota 5.6.2010

Ráno jsme měli sraz s Jimem v Brně. Potřebovali jsme na kopec dostat tři auta, takže jsme krapet přerozdělili posádky - Jim přesedl do své vysílací Gejši, Pavel PMA táhl jeho scoutem karavan a mě byla svěřena přeprava Pavlova vozítka. Díky páteční přípravě jsme mohli hned vyrazit směrem na Kurdějov. V Hustopečích došlo k menšímu nedorozumění, kdy kluci pokračovali kamsi rovně a já v domnění, že přejeli, jsem odbočil na Kurdějov. Ukázalo se, že jeli ještě naložit Jimovu centrálu. Tak jsem zatím mohl zkontrolovat, že je otevřená závora, a shlédnout jednu feldu, co projela kolem mě po cestě směrem Holý vrch a po 50ti metrech poněkud rychlejší jízdy utrhla výfuk. Bylo to dobré varování, že cesta vypadá lépe než jaká ve skutečnosti je.

Montujeme opravenou parabolu. (foto PPK)

Díky Jimovu scoutu jsme se s karavanem dostali na kopec bez problémů a obvyklého hrabání na závěrečné štěrkovici. Dost času nám zabralo vymýšlení, jak natočit karavan a stožár, abychom se vešli s lany mezi keře, stožár šel sklopit ikdyž bude hned vedle karavanu, a karavan stál alespoň trochu rovně. Menší problém byl ještě s Jimovou Gejšou, která za tepla velmi nerada startuje, takže to chvíli vypadalo, že ho budeme muset na jeho místečko snad vytlačit, ale Jim to má už nacvičené a nakonec si autíčko dalo říci.

Stožár pro 23cm s namontovanou parabolou i dvojčetem 55el. F9FT připravený na vztyčení. (foto PPK)

Rosťa AZ splnil co slíbil a dorazil dopoledne krátce po nás, a později se ještě stavili kluci z Hustopečí, teď si zrovna vybavuji OK2GPS, na fotkách možná budou vidět i další, a také nám pomohli se stavbou. Po květnových deštích to byl vlastně první slunečný víkend, tak to na sluníčku dost pálilo, brzy jsme byli jak raci. Na 23cm jsme postavili jeden stožár, nahoru jsme dali parabolu 2m a transvertor a pod lana Háčko s 2x 55el. F9FT. K transvertoru jsme sice natáhli zespodu kabely, ale antény jsme svedli obě dolů přímo koaxy a dole je Pavel PMA napojil přímo do TCVR 23cm přes koaxiální přepínač. Transvertor nahoře byl jen připravený na pozdější přepojení antén. Kabely měly kolem 15m, bylo jasné, že na nich dost ztratíme, ale cílem bylo mít nějakou možnost porovnat opravenou parabolu s dvojčetem 55el. F9FT. Stožár nebyl dole v rotátoru, zůstal ve zvedací patě a musel se točit ručně - to se ukázalo při porovnávání antén jako ne zrovna ideální.

Po postavení 23cm jsme ještě dali dohromady stožár a anténu na 2m pro Jima a ten si pak šel zbudovat do auta svoje pracoviště. Na kopec si dotáhl dva konce, jeden chtěl použít do závodu, u druhého chtěl využít toho, že budeme na kopci dva dny, a nechat ho po delší době bez provozu vyžhavit, a byla to zároveň záloha. Jenže někde tam měl namotaných moc kabelů a tak jeden konec mu dával malý výkon a druhý nejel vůbec, protože k němu nevzal druhý zdroj a se starším anodovým zdrojem mu to nespolupracovalo. Dle Jima byl problém někde v dlouhých přívodech napájení, ale chuť do závodění mu to evidentně nesebralo. Po tom, co ho loni diskvalifikovali kvůli posunutému času, byl do závodu pěkně nabuzený ukázat, že loňský dobrý výsledek nebyla náhoda.

Stožár 23cm s oběma anténami pro jejich porovnání. (foto PPK)

Antény na 23cm jsme začali testovat krátce před začátkem závodu. Zkoušeli jsme poslouchat majáky a stanice a udělali jsme i několik spojení. Verdikt byl obtížný, antény se trochu lišily ve směrování, na maximum bylo nutné pro každou trošku pootočit na jinou stranu. Při otáčení byl mechanický problém s 55el., měli jsme celkem nízký stožár a antény se nevešly pod lana a zachytávaly za ně. Rozdíl byl malý, někdy to vypadalo, že dvojče 55el. poslouchá nepatrně lépe. On ten rozdíl mezi 2x 55el. a parabolou 2m nebyl ani před jejím pádem nebe a dudy, spíše se to poznalo při delších spojeních, prostě s 2x55el. nešly a s 2m parabolou se dařily, pro spojení do cca 200-300km neměl člověk pocit, že se něco zásadně změnilo. Nakonec jsme se rozhodli, že parabola bude zřejmě funkční a že ji do závodu nasadíme.

Montáž yaginy na 2m. (foto PPK)

Sundali jsme tedy stožár a oddělali Háčko s yaginami. Parabola zůstala nahoře, akorát jsme ji přepojili do tranvertoru. Už při zkouškách antén jsme měli problém s kotevním kruhem, zadrhával. Po sundání jsme se ho snažili rozhýbat, nastříkali jsme do něj i WD40ku a to bylo poprvé co jsem viděl, že WDéčko způsobilo, že se něco neuvolnilo, nýbrž to zatuhlo totálně. Museli jsme demontovat kotevní desku a celé to přejet pilníkem. Nakonec se kruh podařilo za značného Jimova úsilí zprovoznit. 23cm tedy v definitivní podobě bylo představováno stožárem s 2m parabolou a transvertorem.

Na kopci jsme zůstali nakonec jen ve třech. Jim si jel sólo 2m a na 23cm seděl vlastně až do tmy také sólo Pavel PMA. Pak jsem se s ním vystřídal, ale nedlouho potom došel Jim na kus řeči a se zbytkem rumu v láhvi, co prý už sjezdila několik závodů a ještě nepadla. Tak jsme místo vysílání debatovali a pak jsme to všichni tři zalomili.

Celkový pohled na kótu z vyvýšeniny nad námi. (foto PPK)

Parabola o průměru 2m pro pásmo 23cm s transvertorem. (foto PPK)

Pavel PMA na pracovišti 23cm. (foto PPK)

 

Jim GTI na pracovišti 2m. (foto PPK)

Sobotní večer - 23cm. (foto PPK)

Oprava zatuhlého kotevního kruhu na stožáru 23cm. Dvojče yagin a Háčko už jsou demontované. (foto PPK)

Neděle 6.6.2010

Neděle byla slunečná a větrná. Pavel PMA si přivstal a ráno už hroutil spojení na 23cm. Tentokráte jsme měli problémy s připojením do internetu, naše obvyklá zapůjčovaná wifi/cdma sestava s námi nebyla. Kluci z Hustopečí se snažili nám pomoci, ale zrovna tento kopec nemají pokrývaný, zaměřují se pochopitelně na obydlené oblasti, a tak jsme nakonec jeli přes Pavlův mobil. Díky domluvě přes chat se tak podařilo nadělat řadu delších spojení. Na výzvu nebo náhodným bicyklováním po pásmu to s naší výbavou příliš daleko za hranice nechodí.

Neděle ráno, pohled na kótu od jihozápadu. (foto PPK)

Dopoledne musel Pavel PMA odjet z rodinných důvodů do Brna, což znamenalo, že dále jsme již fungovali bez internetu a domlouvání skedů. V této době se nám obvykle již na výzvu nebo hledáním po pásmu moc spojení navázat nepodaří, často je člověk rád, že najde jednu protistanici za hodinu. Byl jsem tak celkem překvapený, že se mi podařilo vyhrabat postupně kolem 20ti dalších stanic, které jsme ještě neměli, a zvýšit skóre o cca 2 tisíce bodů. Asi to byl důsledek těch našich sobotních šachů s anténami, kdy jsme vlastně začátek závodu vypustili, a nestačili jsme tyto stanice v sobotu odpoledne udělat. Když jsme se přiblížili k hranici 18 tisíc bodů, tak se přestalo dařit, a kvůli jedinému spojení, kterým bychom se přes 18 tisíc přehoupli, jsem strávil na pásmu snad půl druhé hodiny hledáním.

V neděli už bylo více oblačnosti. Celkový pohled na Jimovo pracoviště 2m. (foto PPK)

Pavel PMA dorazil zpět těsně před koncem závodu, a tak jsme se na posledních asi 10 minut prostřídali, aby zkusil ještě něco na telegrafu a popř. ještě něco dohodit přes chat.

Slunečné počasí nám vydrželo až do konce závodu, nemuseli jsme tak řešit problémy s mokrými věcmi, a i vzhledem k výrazně zredukovanému množství techniky nám šla demontáž a balení pracovišť celkem rychle od ruky. Nakonec jsme sjeli dolů do Hustopečí, tam jsme přepřáhli karavan za Pavlovo auto a rozloučili jsme se s Jimem. S Pavlem jsme pak absolvovali ještě výlet po okrskách směrem na Moravský Krumlov, kde jsme v jedné "díře" měli předat karavan. Cestou jsme shlédli nedaleko Uherčic výlov ryb na poli - měli jsme štěstí, po nedávných záplavách tam už voda klesla dolů a byla už jen v úrovni vozovky a dalo se projet. Pak nás čekalo ještě vyložení techniky na klubu a dalším místě v Brně a asi o půl deváté jsme byli konečně doma.

Pohled na kótu od jihovýchodu. (foto PPK)

Neděle odpoledne. (foto PPK)

Celkový pohled na pracoviště pro 23cm. (foto PPK)

Co říct závěrem? Pěkný slunečný víkend. Podařilo se nám po 2 letech konečně plně zprovoznit vybavení na 23cm poničené při pádu stožáru v březnu 2008. Opravená parabola funguje, když jsme srovnávali získané body s předchozími závody, tak jsme byli spokojení, výsledek byl celkem slušný. Akorát o 1 řád menší výkon než má už více jak 10 prvních stanic je bohužel nepřekonatelný handicap.

Předběžné výsledky OK2RKB v Mikrovlnném závodě:
PásmoQSOBodyODXPoužité vybavení
1296 MHz8319441IQ1KW 882kmIC275 + XVTR DB6NT, 25W, dish 2m
Předběžné výsledky OK2GTI v Memoriálu OM3AU:
PásmoQSOBodyODXPoužité vybavení
144 MHz 18052365LZ1NY 918km500W, 10el. yagi

Jim mi poslal i nějaké další podrobnosti k závodu za sebe - bylo prý málo stanic ze Slovenska, jen 18, ale např. se mu povedlo udělat 20 slovinců a 27 maďarů. Hodně ho prý překvapilo spojení do Francie, kde ještě daný čtverec nedělal, a zajímavá prý byla i dvě spojení do LZ na hranici slyšitelnosti.

Fotografie z akce

- . -

Nahoru