Skip navigation

ENG · GER · RUS · FRA · POL · HUN · SPA | Main · Pos · Neg · IE+ · IE- · Prn · Pda · CSSoff

OK2RKB » Texty » Kronika » UHF contest 2009 | ---

Kronika

2009

UHF contest 2009

2.-4.10.2009, Pálava-Stolová hora, JN88HU, OK2RKB+OK2KFJ, 70cm 23cm 13cm 6cm 3cm

text: Pavel OK2PPK

Podzimní drakiáda

Po té, co jsme letos dle plánu vynechali Polní den na VKV a nakonec i VHF contest, nás krásné zářijové počasí příznivě naladilo na to, abychom si nenechali ujít letošní závěr závodní sezóny na nejvyšších pásmech. A tak jsme opět vyrazili dobýt kótu Stolová hora v CHKO Pálava. Akce by samozřejmě nebyla možná bez spolupráce a domluvy s kluky z OK2KFJ.

Větrné počasí vytáhlo na kopec spoustu lidí s draky, občas to byla pěkně velká monstra. (foto PPK)

Slunečné, ikdyž chladné a velmi větrné počasí vylákalo na kopec úplné davy lidí vybavených všelijakými létajícími předměty od malých draků až po docela slušná monstra, objevilo se i několik modelů větroňů, nechyběly horkovzdušné balóny, paraglaidisti a zaletěla se na nás podívat i dvě menší letadla. Takže jsme jako přihlížející absolvovali drakiádu říznutou menším leteckým dnem. Běžných turistů jsme tu taková kvanta také ještě nepotkali. Lze tedy říci, že občané takto vlastně demokraticky rozhodli, že o závodním víkendu bylo venku v přírodě, alespoň tady u nás na jihu, pěkně.

První domluva na odjezd dopadla ne zrovna ideálně, chyběli lidi, kteří by mohli vyjet už v pátek, chyběli operátoři, aby mělo smysl tahat a stavět samostatné pracoviště pro 70cm. Ve čtvrtek se ale vše v dobré obrátilo, sestavil se tým pro páteční přípravu a pásmo 70cm dostalo hned dva potenciální operátory. Tak nás akorát mohlo mrzet, že už se nic nezmění na tom, že se za námi nebude moci stavit Jirka PKB, a že díky absenci Petra VEN nebudeme mít pásmo 9cm ani případných 24 nebo 47 GHz.

Jeden problém nám od minule přidělala půjčovna karavanů, se kterou jsme měli dlouhodobě dobrou spolupráci. Zrušila parkoviště v Brně, které bylo pro nás přímo ideálně položené na trase mezi bydlišti a klubem, a přestěhovala ho kamsi daleko pod Brno. A tak jako první do akce vyrážel už v týdnu Pavel PMA, aby vyřešil vyzvednutí a dočasné zaparkování karavanu někde blíže nás.

Pátek 2.10.2009

Co se dělo v pátek vím jen z doslechu, v práci se mi bohužel strefili s jinou akcí do stejného termínu. Ale Pavlovi PMA se podařilo místo mě získat Libora ZO a mohl jet i Jim GTI, což na pátek stačilo. Pavel PMA se musel napřed přes zacpané ulice díky havárce na D1 za Brnem směrem na Vyškov dostat s karavanem z Moravan do Líšně na klub a pak se probít opět zase zpět přes Modřice. Ale jinak prý vše proběhlo dobře, Jim vytáhl karavan na kótu, kde ho odstavili, a zajeli všichni tři do Mikulova naložit Jimovu dodávku.

Sobota 3.10.2009

Mě ráno nabral Rosťa AZ a valili jsme do Moravan k Emilovi EK. Původně jsme s ním měli jet do Nebovid pomoci mu naložit konec, ale Emil byl parádně nachlazený a počasí sice slunečné, ale s pěkně studeným větrem, takže došlo ke změně, kdy Emil pomohl naložit konec a mikrovlnné vybavení do auta k nám a domluvili jsme se, že by přijel až v neděli odpoledne pomoci nám to sbalit. Ještě jsme dostali po telefonu z kóty seznam jídel, co máme po cestě koupit, ale jaksi se zapomělo, že na KFC v Heršpicích otevírají až hodinu po té, co budeme kolem projíždět, takže pánové na kopci měli s čerstvou stravou prostě smůlu.

Jako první jsme postavili dva stožáry pro 70cm. (foto PPK)

Osádka na kopci se v pátek a sobotu mezitím činila. V sobotu dopoledne už byly základní části vybavení jako karavan, dodávka a centrála na svých místech, stály oba stožáry pro 70cm, a stožáry pro MW a 23cm byly připravené na montáž. 23cm se nám podařilo brzy sestavit a zvednout, MW stožár jsme celý připravili na vztyčení, ale dovolili jsme si luxus počkat se zvednutím, až dorazí na kótu Petr VOP. To nebylo kvůli počtu lidí, ale Petr měl přivézt speciální trn. Stožár je dole do zvedací paty nebo trubky v rotátoru zajištěn šroubem. A po zvednutí se musí stožár ze zvedací paty do rotátoru přesadit. Dostat ten šroub z díry ven a pak ho tam zase vrátit byl vždycky velký boj, kdy někdo musel přizvedávat a lomcovat s vahou celého stožáru. Šroub jsme tedy chtěli ještě před zvednutím vyměnit. Libor ZO si zavčas vzpomněl, jak jsme se na Mikrovlnném závodě vytrestali se špatně namontovaným ozařovačem pro 13cm, a dohlédl na dotažení patřičných spojů a správné natočení, a tak jsme se vyvarovali jedné naší oblíbené závady.

Montáž transvertoru 6cm do ohniska paraboly. (foto PPK)

Mezitím jsme rozchodili 23cm a začalo se kompletovat pracoviště pro 70cm. Pak dojel Petr VOP, tak jsme dokončili zvednutí stožáru pro MW a mohlo se smontovat pracoviště MW. A vyskytl se vážný problém. IC275, co ho máme na MW na mezifrekvenci, vůbec nejel. Nevysílal, neposlouchal. Muselo se zajet k Jimovi do Mikulova, kde měl naštěstí stejný typ Icoma. Po výměně radia se, jak se později ukázalo jen na dobu určitou, MW rozběhlo. Rosťa pak jel domů a na kopci jsme zůstali na vlastní závod ve složení Pavel PMA, Libor ZO, Jim GTI, Petr VOP a Pavel PPK.

Závod jsme začali v sestavě Pavel PMA na MW (3+6+13cm), Jim GTI na 70cm a Libor ZO na 23cm. O pracoviště 70cm se během závodu starali hlavně Jim a Libor, Pavel PMA se věnoval MW a případně 23cm a na 23cm se střídal ten kdo byl zrovna volný. Pozdní noční, resp. brzké ranní hodiny jsme jako obvykle vypustili. Už od soboty od dopoledne nám na kótě dost foukalo. Odpoledne se vítr chvíli dokonce zmírnil, ale navečer se stočil více od jihu a výrazně zesílil. Po zkušenostech z minule jsme na MW stožár namontovali už před zvednutím druhé kotvení, ale nechali jsme lana viset na stožáru, jen kdyby náhodou zase byly problémy. A ty večer nastaly, tak jsme nabouchali kolem další kotvy a stožár přikurtovali lanama i uprostřed. A výrazně to pomohlo, žádný obvyklý děs, že to celé uletí, se tak nekonal. Ale proti minule se na kótě nic nezměnilo s rušením na 3 a 6cm od stožáru s profislužbami, pro nás důležitý směr na západ je už asi navždy špatný.

Prasklé vyvazovací oko na kotevním kolíku od stožáru s dvojčetem pro 70cm. (foto PPK)

Na 23cm začaly ve větru popojíždět v hlíně kotvy. Na návětrné straně se za kotvu dala už strčit skoro celá dlaň, tak jsme se pokusili bouchnout někde poblíž novou delší kotvu, ale to se nepodařilo. Tak 20cm pod povrchem byla kolem všude skála. Nezbylo než novou kotvu nabouchat tam, kde lezla vůbec do země, a pak to nějak posvazovat lanama alespoň jako pojistku, kdyby se stávající kotva vytrhla.

Montáž stožáru pro MW - instalace kabeláže. (foto PPK)

Stožár s mikrovlnami připravený na vztyčení. (foto PPK)

Montáž pracoviště pro 70cm. (foto PPK)

 

Pracoviště pro 70cm. (foto PPK)

Pavel OK2PMA na pracovišti pro MW (3+6+13cm). (foto PPK)

Libor OK2ZO na pracovišti pro 23cm. (foto PPK)

 

Stožár s anténami 4x9el. DK7ZB na 70cm. (foto PPK)

Stožár s anténami 2x23el. DK7ZB na 70cm. (foto PPK)

Stožár s 2x55el. F9FT a transvertorem na 23cm. (foto PPK)

 

Antény a transvertory (odshora) 3, 13 a 6cm. (foto PPK)

Dvojče antén a transvertor na 23cm. (foto PPK)

Celkový pohled na stanoviště 23cm a MW. (foto PPK)

 

Transvertor pro 23cm. (foto PPK)

Celkový pohled na stanoviště 23cm a MW. (foto PPK)

Celkový pohled na stanoviště 70cm. (foto PPK)

Neděle 4.10.2009

Neděle byla také slunečná, ale vítr nepolevil, akorát se zase stočil více od západu. Když jsme kontrolovali dopoledne kotvy tak se ukázalo, jakou slušnou kliku jsme měli. U stožáru s dvojčetem pro 70cm prasklo oko u kotvy na návětrné straně - dole v něm byla tak 5mm mezera a nahoře byla zřetelná prasklina, drželo to už jen nějakým omylem. Tak jsme to převázali lanem, ale jak to vypadá tak ten "omyl", na kterém to drželo, pak vydržel až do konce závodu.

Neděle ráno - stanoviště MW a 23cm. (foto PPK)

Dopoledne jsme se začali potýkat s problémy. Kluci se jeli najíst a Pavel PMA hlásil, že nějak blbne 13cm, že to podle něho nevysílá. A skutečně. Pokoušeli jsme se udělat některé stanice, které jsme bez problémů slyšeli a podle všeho ta spojení prostě musela jít udělat, ale nedovolali jsme se na ně. Pak se ukázalo, že nejen že nejede 13cm, ale že totéž se děje na 3cm a 6cm. A to už jsme byli doma. Sice na slunku ty LEDky na krabicích s transvertory nejsou ze země moc vidět, ale podle všeho ani jeden XVTR neklíčoval. Podezření padlo na přepínací krabičku a spojovací kabel od Icoma. Jenže výměna kabelu nepomohla a přeměřením se stávající kabel ukázal jako dobrý. Tak jsme přehodili Icom od 23cm s Icomem od MW a bylo jasno, asi vadný - utržený konektor v Icomu. A protože MW tahá z konektoru kromě klíčování i napájení, kdežto 23cm jen klíčování, tak Pavel PMA naznal, že je větší šance našponovat konektor na 23cm do polohy aby to mělo jeden kontakt, než se u MW strefovat se dvěma. Tak jsme závod dojeli s IC275 s vadným štekrem na 23cm, a s dobrým na MW. Pak už to až do konce závodu dělalo dobrotu.

Nakládání centrály Endress do Jimovy dodávky. (foto PPK)

Zbytek závodu proběhl už v klidu. Akorát exkurze do nádrže centrály a prohlídka prázdných kanystrů skončila Jimovým konstatováním, že buď se musí koupit ještě benzín, nebo jsme dávno před 16h na suchu. Dopoledne tak kluci dotáhli další palivo a tak jsme vydrželi až do úplného závěru a Pavel PMA se tak mohl na MW ještě pokusit o spojení na Ukrajinu.

Po závodě za námi dojel Emil EK pomoci s balením a odvozem, protože chybělo Rosťovo auto. Maximálně jsme tentokráte dbali na dohodu o počtu aut na kótě, takže jsme kupili sbalené věci na hromadách a auta se nahoru vyvezla až těsně před nakládáním, tak aby se tam motala jen na nejnutnější dobu. Petr VOP jel pak s Emilem EK vyložit konec a část mikrovln, a na kopci jsme to dobalili ve čtyřech. Stihnuli jsme to chvíli po západu slunce. Jim pak vyrazil vyložit věci do Mikulova a nakonec jsme se všichni čtyři sešli znovu na klubu v Líšni a pouklízeli zbytek materiálu. Chvíli jsme ještě pokecali a zrodila se (hlavně díky Jimovi) myšlenka, že bychom se snad konečně přes zimu pokusili opravit parabolu na 23cm.

Demontáž stožáru s dvojčetem antén pro 70cm. (foto PPK)

S Pavlem PMA jsme se pak ještě vydali odložit karavan k Emilovi do Moravan. Ještě jsme se zašli podívat, jak Emil úspěšně pokročil s rekonstrukcí na baráku, a zase jsme si chvíli splkli, takže nakonec mě Pavel doma vyložil když už bylo skoro 3/4 na jedenáct v noci.

Soutěžní tým na konci závodu - zleva Emil OK2EK, Pavel OK2PMA, Libor OK2ZO, Jim OK2GTI a vepředu Petr OK2VOP s kocourem Františkem. (foto PPK)

Celkový pohled na kótu v sobotu v podvečer. (foto PPK)

Transvertor pro 3cm. (foto PPK)

 

Transvertor pro 13cm. (foto PPK)

Pohled směrem k Sirotčímu hrádku a k Děvínu, napravo Klentnice. (foto PPK)

Pohled směrem k Mikulovu na Turold a Svatý kopeček. (foto PPK)

Rekapitulace na závěr. Zase silný vítr. Chladno. Ale jinak díky počasí za to, že nepršelo nebo dokonce nesněžilo, jak se nám svého času poštěstilo na UHFC na Ještědu. Ze tří dostupných IC275 přežil závod jen jeden kus. S tím asi budeme muset do příští sezóny něco vážně udělat. Osvědčilo se namontovat na MW stožár preventivně druhé kotvení. Zase rušení na vyšších pásmech ze směru od stožáru na kótě. S tím asi neuděláme nic. Dvě prasklé kotvy na opravu - příště se asi modlit, aby až zase praskne oko, tak opět vydrželo a neuletělo. Na spojení celkem slušný závod, výsledky budou úměrné nasazené technice.

Předběžné výsledky v UHF contestu:
PásmoQSOBodyODXPoužité vybavení
432 MHz 29181417DR5A 760km IC910, 750W, 4x9el.+2x23el.DK7ZB
1296 MHz87 19020I4LCK/4 664kmIC275 + XVTR DB6NT, 23W, 2x55el. F9FT
2.3 GHz 27 5488 IK3COJ 500km IC275 + XVTR DB6NT, 5W, dish 0.9m
5.7 GHz 9 1913 UR7D 452km IC275 + XVTR DB6NT, 5W, dish 1.2m
10 GHz 19 2637 DM7A 318km IC275 + XVTR DB6NT, 1W, dish 0.5m

Fotografie z akce

- . -

Nahoru