OK2RKB » Texty » Kronika » MW contest 2008 | ---
2008
7.-8.6.2008, Holý vrch u Kurdějova, JN88JX, OK2RKB, (70cm) 23cm 13cm 6cm 3cm
text: Pavel OK2PPK
Úvaha o tom, zda pojedeme na letošní MWC, padla už někdy v dubnu. S Pavlem PMA jsme se domlouvali jak naložit s 2. subregionálem, když máme zničené zařízení na naše hlavní pásmo 23cm, a nakonec jsme 2. subregionál odpískali a rozhodli se, že zkusíme odjet raději Mikrovlnný závod, nebo případně až Polní den. V květnu pak Pavel PMA povýšil pravděpodobnost, že jedeme na MWC na kopec, takřka ke 100%, a domluvili jsme se, že se do té doby pokusím opravit transvertor na 23cm. Pavel mě o opravu upomínal teda už od dubna, ale nějak jsem neměl stále odvahu do té pokroucené hromádky šrotu sáhnout a zjistit, že je to fakt odpravené nejen mechanicky, ale i elektricky.
Oprava 23cm se nakonec nepodařila, ale základní tým lidí pro akci včetně potřebné techniky se seskládat zadařilo. Ještě bylo nutné vyřešit náš obvyklý problém, kam se bude dát vyjet. Původně uvažovaná Pálava byla zamítnuta kvůli nutnosti dodržet dohodu s ochranáři o počtu výjezdů za rok. Lokalita na Vysočině, kam aktuálně jezdí Pavel PMA s Jimem GTI na provozáky, nebyla také vhodná, opět kvůli možným rozporům s majitelem pozemku. A tak z toho nakonec vyšel vítězně Holý kopec u Kurdějova alias Maják.
Na čtvrtek 5.6. svolal Jirka BQY schůzi radioklubu. Sice kvůli jiné záležitosti než by byla příprava na závod, ale s výhodou jsme toho využili a nachystali jsme si na víkend naše pojízdné železářství tak, abychom v sobotu ráno mohli už jen naložit a jet. Zároveň jsme vyřešili problém s ohnutým stožárem, který přišel k úrazu na 1. subregionálu po pádu na zem. Konsorcium okolostojících naznalo, že trubku nenarovnáme, což za všechny asi nejépe vyjádřil Jirka WY větou: "Můžeme to sice nahřát autogenem a narovnat, ale pevnost bude v h....". Ke slovu přišla flexka a z trubky byly dva kusy, a jeden jsme hned upravili pro použití se zbytkem stožáru na 23cm a kotevním kruhem s průvlakem na koax.
V sobotu ráno máme s Pavlem PMA sraz v 7h na klubu. Přijíždím mírně později, Pavel už je na klubu s připřaženým karavanem a nakládá věci. Všechen materiál musíme dostat na dvě auta a do karavanu. Se třetím autem jede Rosťa 5AZ, ale ten se na klubu dle dohody stavovat nebude, ale nabere u Emila EK transvertory pro pásma 13, 6 a 3cm. Sraz je na kopci. S Pavlem jedeme každý jinou trasou, Pavel to bere po dálnici, já nemaje známku musím po staré silnici přes Rajhrad. Vychází nám to ale perfektně, Pavla dojíždím v kopci z Hustopečí do Kurdějova. Otáčíme se na křižovatce před Diváky, protože nájezd na polní cestu je pro karavan ze směru od Kurdějova moc prudký, a pak musíme zastavit a čekat. Byla sice domluvená otevřená závora, ale není, a Jim GTI jel pro klíče. Jim představuje čtvrté auto zapojené do akce. Všechno dopadá dobře, zanedlouho máme závoru otevřenou a můžeme jet nahoru. Cesta ale od minule zarostla a větve by mohly zničit karavan. Pavel PMA je nekompromisní a vyřezává vše, co by mohlo napáchat škody, je to rozhodně jednodušší, než pak látat na karavanu díry.
V půlce cesty - na rovince - zastavujeme a čekáme na poslední 5. auto. Jimův kolega dojede s oktávku 4x4, přepřaháme za ni karavan, a teprve pak si můžeme dovolit najet na poslední úsek. Nahoru je cesta k BTS vytvořená nasypáním štěrku na kraj pole a auto s předním náhonem s karavanem za sebou se na ní spolehlivě zahrabe. S 4x4 vše probíhá hladce a konečně stojíme u BTS.
Pavel popojíždí s karavanem a hledá optimální místo. Mě vyžene z auta dým valící se ze zadku mé obstarožní škodovky, naštěstí se ukazuje, že jen trochu přetekla nádržka s chlazením. Jim má větší problém. Když chce najet se svojí "gejšou" na vršíček, kam by rozložil své 144MHz hájemství, tak autíčko ukazuje svoji slabou stránku. Nechce naskočit když je motor teplý. Nechce se mu chytnout tak dlouho, až se Jim k mé hrůze se slovy "Je tady 4x4, tak mě když tak vytáhnete" nechává roztlačit po vyjetých kolejích po poli kamsi šikmo dolů do kukuřice. Mno dopadá to dobře, auto naskakuje hned a Jim se zpět vyhrabe bez problémů sám, a vzápětí vyjíždí až nahoru na jakousi hromadu. Radost z díla mu pak kazí jen to, že zaparkoval asi 3m od mraveniště a v okolí je jich několik dalších a kolem jeho auta vede mravenčí dálnice. Nakonec mu musíme zabránit v tom, aby to kolem sebe ze zoufalství z všude lezoucích mravenců oblil benzínem a zapálil to a skončil jako Palach, a my byli navíc bez paliva do centrály.
Ráno bylo sice chladno, ale na kopci už nyní pálí sluníčko. Až nepříjemně. Předpověď je jasná, odpoledne a zítra můžeme čekat déšť. Máme tak do cca 15-16h čas, jestli to nebudeme mít do té doby postavené, tak zřejmě zmokneme. Ještě než Jim vyjel na brdek, tak jsme od něho z auta vyložili jeho centrálu. Spíš je to malá elektrárna, asi 12kVA, motor má 9.5kW, těžké je to jak tři pytle cementu. Dolů to dostáváme ve čtyřech. Není nám jasné, jak to pak naložíme vůbec zpět.
Stavíme stožár s mikrovlnami 13+6+3cm a následně druhý stožár pro 23cm. Dvojče na 23cm jsme nebrali. Sečteno podtrženo - přínos těch dvou antén by byl příliš mizivý v porovnání s šílenou hoknou se stavbou stožáru s tím moc těžkým háčkem, na které bychom dvojče museli namontovat.
Pak pomáháme Jimovi s pracovištěm pro 144MHz. Zde se asi vyplatí vysvětlit proč 144MHz, když závod je mikrovlnný. Souběžně se jede i Memoriál OM3AU na nižších pásmech. Domluvili jsme se na vzájemné spolupráci s Jimem, dohromady si pomůžeme s doplněním vybavení o různé komponenty a se stavbou, a provozně si to rozdělíme tak, že OK2RKB si pojede Mikrovlnný závod na pásmech 23, 13, 6 a 3cm, a v Memomoriálu případně pásmo 70cm kvůli dohazování spojení na vyšší pásma, a Jim si pojede sólo na svoji značku pásmo 144MHz v Memoriálu.
Největším oříškem je montáž dlouhé yaginy 14el. DJ9BV pro 144MHz od Martina FKF. Jim konstatuje, že konstrukce má asi 50 stupňů volnosti a kroutí se jak had. Doporučujeme mu předělat některé vzpěry na šikmé nebo je nahradit deskami, ale na kopci musíme vyjít z toho, co je. Nakonec to nějak dostáváme na stožár v použitelném tvaru.
Rosťa s FT817 dělá spojení na Slovensko a dostáváme echo že "Nad Bílými Karpaty se houfují bouřková mračna, vypadá to špatně, jde to směrem na OK, kluci dejte si pozor." Pokukujeme po obzoru a opravdu dole je to zatažené, a je vidět i něco jako velký sloup deště. Výhled na východ nám zastiňují blízké kopce, ale i nad nimi už jsou vidět mraky. A pěkně z toho řeže. Takové nepříjemné blesky, skoro rovné a do země. Zatahuje se i nad námi, ale zatím nic nenaznačuje, že by už mělo něco vypuknout. Déšť přichází bez varování. Najednou prší, během asi půl minuty docela obstojný slejvák. Tak tak jsme stačili někam zalézt. Ale počasí je k nám tentokráte milostivé. Nekoná se bouřka a déšť celkem brzy ustává.
Po dešti dokončujeme montáž 70cm stožáru, a stavbu Jimových stožárů. Pak se montuje technika v karavanu a u Jima v autě, sesouhlasují rotátory s buzolou apod. Kolem 16h jsme vpodstatě hotovi, akorát v karavanu ještě musí Pavel nainstalovat a nastavit VUSC na noťas zapůjčený od Jima. Na mikrovlny máme dvě pracoviště na opačných stranách karavanu. Na jedné straně je TS2000 připojená k 23cm anténě a zároveň ke konci a anténám pro 70cm, na druhé straně je IC275 a ovládání od transvertorů pro 13, 6 a 3cm. Každé pracoviště má jeden notebook, na obou běží VUSC a obě pracoviště jsou spojená přes Wifi na LAN. Převážnou část závodu běží na notebooku od 23cm + 70cm i chat, přes který se domlouvají spojení i pro vyšší pásma, což je postačující řešení, pokud v karavanu sedí aktuálně je jeden operátor, ale pokud je potřeba domlouvat něco pro 13cm a výše a zároveň zapisovat spojení do deníku pro 23cm tak je nutné pásmo 23cm na chvíli nechat ležet ladem. Ale na 23cm nemáme dobré vybavení, nelze pomýšlet na nějaký dobrý výsledek, takže s tím není problém.
Pavel PMA točí odpoledne parabolu na 3cm do mraků směrem na Německo a vychvaluje si, jak chodí rainscatter. "Je to zajímavé, ty signály nemají skoro charakter rainscatteru, ale těžko se ty signály mohly dostat tak daleko jinou formou šíření", dumá nad tím Pavel a tváří se nadmíru spokojeně když oznamuje, že už má víc bodů, než normálně děláme za celý závod. Ochlazuji jeho nadšení tím, že to asi stejně chodí i ostatním z tohoto směru a že rekordní výsledky asi budou mít i ostatní, takže největší pozitivum asi nebude konečné pořadí, ale dobrý pocit z pěkných spojení a překonání stávajícího klubového rekordu.
Odpoledne ještě sprchne, ale to už nás netrápí, sedíme všichni tři u zařízení, Jim na svých 2m a já s Pavlem PMA na zbytku pásem. Rosťa 5AZ jel odpoledne domů, přijede až zítra dopoledne. Nemám už přesný přehled o rozložení návštěv na kopci, ale stavovali se za námi kolegové od Jima, nějaký příbuzný od Jima, pak myslivci zkontrolovat, zda nepácháme nějaké škody a poptat se jak nám to chodí, pak myslím ještě asi tak další 2 nebo 3 lidi, a dvakrát nám přes pracoviště projel kdosi s favoritem směrem do pole, kam jsme vůbec netušili že lze jet, a tak jsme objevili ještě jednu potenciálně použitelnou cestou nahoru.
Kolem 23h už toho máme s Pavlem PMA plné zuby. Já jsem poslední dvě noci skoro nespal, protože mi doma kiksl v počítačí disk a řadič, sice se mi podařilo zachránit data, ale za cenu, že jsem jel na kopec značně ospalý. Na vyšších pásmech už není co dělat, na 23cm a 70cm je to také vymetené, teď leda u toho sedět, domlouvat spojení na chatu a zkoušet je udělat. Na to v této pokročilé hodině nemám, navíc většina takovýchto spojení je problematická, znamená to číst CW někde na hranici šumu a na to je jednoznačnou jedničkou Pavel PMA, já s tím mám problémy. Balíme to, jdeme zalehnout. Přemýšlím, zda to nevypnout a nezastavit i centrálu. Jdu nakouknout k Jimovi, co se děje u něj. Zařízení a konce jsou zapnuté, ale Jim je ve spacáku v poloze ležmo a má zhasnuto. Mno bez Jimovy asistence při vypínání jeho zařízení nemá smysl s tím něco dělat, tak s Pavlem doléváme centrálu 9 litry benzínu až po hrdlo a doufáme, že to vydrží do té doby, než někdo z nás vstane. Je jasno, směrem k Brnu svítí srpek měsíce.
Vstávám dle svého včerejšího přesvědčení až je slunce dostatečně vysoko. Pavel už vysílá, když se pak dívám do logu, tak první spojení dělat už před 6h ráno, a podle občasného temného dunění centrály už jede i Jim. Jinak je zataženo, občas poletuje nějaký déšť. Říkám si, že ještě že nevyšla ta Stolová hora na Pálavě, včera i dnes se tam furt drží mraky a vypadá to, že zatímco kopce kolem nás stáčí mraky pryč od nás, tak přes Pálavu jde deště mnohem více.
Jim osvětluje, proč v noci nevysílal: "Ty koláče byly nějaké staré, udělalo se mi šíleně špatně, nakonec jsem se poblil, a musel jsem si lehnout." Sedíme s Pavlem PMA v karavanu a snažíme se něco upiplat. Dělám nějaká spojení na 70cm a snažím se nalákat lidi nahoru. Pavel proklíná svět, když se nedaří některá spojení do Německa na 3cm - teď by to tady chtělo rainscatter. Včera bychom to tam udělali levou zadní, ale teď to prostě nejde. Pavlovi volá Zdeňka, hlásí mu nějaké zdravotní problémy s dcerou, Pavel musí odjet do Brna. Zůstávám sám. Pavel mě včera zaučil do práce na chatu, resp. chtěl po mě důrazně ať tam komusi cosi napíšu, na což jsem mu musel oznámit, že nevím opravdu kam a jak mám psát odpověď, že s tím dělám poprvé v životě, tak jsem dostal kurz rychloškolení ve stylu "píše se /cq značka text" když chceš, aby se to dotyčnému vysvítilo červeně. Tak zkouším občas také něco domluvit, kamenem úrazu je to, že je velký provoz a okno se velmi rychle překresluje, takže občas člověkovi něco uteče. Proklínám miliardu oken, které musím mít otevřené ve VUSC, a k tomu ještě okno chatu. Každou chvíli ještě wokna přehrají upozornění "meepmeep", že něco přišlo, a přitom mi seberou kurzor z okna VUSCu. Když mi toto provedou zrovna když zapisují spojení tak jsem chvíli opravdu hlasitě sprostý. Touchpad také není moje oblíbené vstupní zařízení, mám rád prostě myš.
Párkrát zahlédnu, že má o nás na 23cm zájem IZ4BEH, ale vím, že to bude velmi problematické spojení a bude to chtít Pavla PMA, většinou když ho děláme, tak je to na hraně slyšitelnosti na obou stranách. Chce mě DL7YC, zkouším ho poslouchat, ale když ho najdu, tak už ho našli bohužel i další a přetahují ho na jiné pásmo. Mezitím se podaří další spojení s DG6ISR, k mému překvapení to prošlo bez jakýchkoliv problému provozem SSB. S DL7YC to zkouším znovu, ale situace se opakuje, a pak už se mi ho nepodaří najít. Mrzí mě to, tohle spojení nám uteklo. Po 13h toho nechávám a jdu se najíst.
Podaří se udělat na 23cm i 13cm OK2PNQ. Je sice "zarohem", ale nevím proč, ráno to prostě nešlo. Přechází přes nás další déšť. Zkouším sednout ke 3cm a točit anténu směrem do mraků, ale nic neslyším. Konečně se vrací Pavel PMA. Říká, že zkusil v Brně zapnout 897čku, a že Jim je v Brně tak silnej, že se tam nedá vpodstatě s 897čkou vůbec jet. Mno máme na 144MHz mezifrekvenci od 13, 6 i 3cm a nějaké problémy byly u nás včera, když to na nás Jim otočil, tak to dovnitř radia lezlo asi i šňůrou od sluchátek. Ale po zásahu Pavla PMA už byla zbytek závodu situace dobrá. Na 70cm nasadil Pavel před radio rezonátor aby se signálu ze 144MHz zbavil a funguje to, bez předzesilovače je na 70cm klid. Rezonátor je krabice od bot převázaná provázkem, ze které čouhají dva kablíky s N konektorem, a v ní je jak v peřince v molitanu uložená dutina - Pavel řešil jak zajistit, aby se předladěná dutina cestou na kopec mechanickými otřesy neodladila a vymyslel toto uložení, které se osvědčilo.
Pavel PMA zase něco piple rainscatterem na 3cm, jsem potěšený když vidím, že má anténu natočenou přesně tam, kam jsem ji předtím natočil do mraků. Blíží se konec závodu. Nejvyšší čas zkusit IZ4BEH. Zkusím ho domluvit a on se ozývá. Směr už znám, zaslechl jsem ho při jednom spojení s jinou stanicí, zbývá najít kmitočet. Podaří se, je to sice na hranici slyšitelnosti, ale je to on. Předávám klíč Pavlovi, tohle bude práce pro něj, to se prostě musí podařit. A daří se, akorát číslo spojení předáváme asi na padesátý pokus, IZ4BEH umí, musíme být u něho strašně slabí. Pavel ještě rychle zkouší domluvit spojení do Německa (nemám u sebe teď, když píši zápis, k dispozici logy, takže nevím co to bylo za značku). Jedeme čtyřručně, protože se blíží konec závodu. Pavel ťuká do chatu a zjišťuje azimut, já mezitím ladím radio a otáčím antény. A podaří se. Pavel říká "Teď jen aby od nás pobral RRRRRR". Pobere, máme ho. Zbývá asi tak 2 minuty do konce. Ještě nás chce na chatu OK2UYZ. Už to nestihneme, 16:00, padla.
Balíme. Pavel rozebírá vybavení v karavanu, Jim svoje v autě. Rozebíráme stožár 70cm, pak 23cm a nakonec MW. Pak se musí složit Jimovy stožáry. Rosťa už má naložené věci, které zase vrátí k Emilovi EK, ale než odjede tak nám ještě pomůže skácet Jimův stožár s anténou od Martina FKF. Pak už to rozebíráme ve třech. Nastává další oříšek - jak naložit centrálu do auta. Jim se snaží najet k centrále, která stojí u dveří do areálu BTS, ale na štěrku mu to do kopce nejede, hrabe. Nakonec centrálu otáčíme a zkoušíme s ní dojet k autu po dvou kolečkách na jedné straně. Je to sice fest z kopce, ale kolečka se zoufale boří do štěrku, Jim musí centrálu plnou silou tlačit. Nevím už jak, ale ve třech to pak dostáváme nahoru do auta, aniž by někdo skončil s kýlou. Celkem jsme propálili asi 50l benzínu.
Z kopce odjíždíme hodně pozdě, kolem 20h. Cesta naštěstí deštěm neutrpěla, projet se dá normálně. S Pavlem PMA se, ač každý jinou trasou, sjíždíme zase vpodstatě skoro ve stejný okamžik na klubu v Brně-Líšni, a vykládáme a uklízíme naše "železářství".
A pocity po akci? Počasí celkem ušlo, hlavně že se nekonal zase nějaký extrémní vítr, vyhnuly se nám i bouřky, a během stavění i bourání zařízení skoro ani nepršelo, takže co si po této stránce přát, když člověk nemusí venku tahat tuny železa v pláštěnce a v gumákách. Na 23cm se podařilo udělat i přes vpodstatě nouzové vybavení i nějaká docela pěkná spojení, bodovým výsledkem sice nemůžeme konkurovat kolegům s o řád větším výkonem a lepšími anténami, ale přesto patří dosažené body mezi naše lepší výsledky. Na 3cm jsme dvojnásobně překonali dosavadní klubové maximum z loňského UHF kontestu a srovnatelný počet spojení se nám podařil naposledy na Ještědu.
Pásmo | QSO | Body | ODX | Použité vybavení |
---|---|---|---|---|
1296 MHz | 47 | 10339 | IZ4BEH/4 625km | TS2000, 10W, 1x55el. F9FT |
2.3 GHz | 12 | 2622 | DL0GTH 469km | IC275 + XVTR DB6NT, 5W, dish 0.9m |
5.7 GHz | 6 | 1210 | DF0YY 463km | IC275 + XVTR DB6NT, 5W, dish 1.2m |
10 GHz | 33 | 8752 | DK5AI 532km | IC275 + XVTR DB6NT, 1W, dish 0.5m |
Pásmo | QSO | Body | ODX | Použité vybavení |
---|---|---|---|---|
432 MHz | 20 | 4322 | I4LCK/4 683km | TS2000, 250W, 4x9el. DK7ZB |
- . -