Skip navigation

ENG · GER · RUS · FRA · POL · HUN | Main · IE+ · IE- · Prn · Pda · CSSoff

OK2RKB » Texty » Kronika » VHF contest 2002 | ---

Kronika

2002

VHF kontest 2002

7.-8.9.2002, letiště u Kotvrdovic, JN89JI, OL6R, 2m

text: Jarek OK2BJL

VHF raketový den

Slunečné sobotní ráno litry potu vyždímanými z našich těl už při pouhém snášení věcí z HAM-shacků do aut moc nenaznačovalo, že je září - doba VHF Dne rekordů. S obavou jsme proto neustále vysoko nad našimi hlavami hledali náznaky loňských těžkých mraků, nesoucích s sebou nekonečné a neskutečně vlezlé a odporné provazy vody, a stopy nepřátelského sychravého větru, prostě typického počasí pro závod v tomto období. Zbytečně - rosničkáři se svou předpovědí typicky letního počasí tentokrát poněkud překvapivě uspěli. Ale toto poznání mělo teprve přijít...

VHF02. Jarek BJL před závodem zkouší a dostavuje nový předzesilovač s CF300 k anténě na 144 MHz. (foto PPK)

Veškeré taktické, technologické a jiné "válečné" přípravy byly tentokrát omezeny na minimum. Dozvuk dovolených, nedostatek času a soukromý plán vedoucího operátora navštívit jakési "bezvýznamné" setkání amatérů v zemích západní marky (ééé – Eura), jasně vytýčily úroveň intenzity příprav. Veškeré domluvy tak proběhly ve čtvrtek a v pátek za poněkud vzácně úsporné komunikace. Prostě: "…jedeš?!... bereš?..., tak ahoj, já ještě musím…".

Sraz účastníků plánovaný na sobotní devátou hodinu ranní u Jirky OK2WY opět nevyšel. Ani pamětníci si nevybavují, kdy tomu bylo naopak. Úderem desáté jsme se u Jirky skutečně sešli, avšak k radioamatérským přípravám jsme se dostali až poté, co jsme mu pomohli vynosit několik desítek tvárnic ze dvorku na terasu. Vzhledem k tomu, že je v poslední době více než patrný Jirkův příklon v orientaci na ptáky (myšleno exotické opeřence), nebyla jeho následná neúčast na contestu ani tentokrát překvapením. Nicméně veškerý hlavní materiál je složen u něj v garáži a navíc jeho technické zázemí a zlaté ruce bylo ještě před závodem potřeba (zlí jazykové tvrdí, že na vlastní oči kdysi viděli jak přiložením dvou právě našedších drátků dokázal vyrobit polovodičový přechod a takto odposlouchat své první spojení).

VHF02. Petr OK2ZR na pásmu 2m. Avie už nebyla k dispozici, takže vše je zabudováno do auta Petra ZR. (foto PPK)

A tak se dílem okamžiku narodil nový na míru postavený vysílací stoleček, určený pro "zabudování" do našeho vysílacího radiovozu. Tentokrát jsme totiž neměli jako v minulosti k dispozici ani obytnou avii ani kompletní zázemí Kotvrdovického letiště a tak jsme plánovali vysílat z Petrova (OK2ZR) auta. Navíc jeho fone umění bylo posilou již o polním dnu, kdy spolu s Pepou (OK2WO) vykouzlili skvělý výsledek na 70 cm pásmu.

Nálada všech byla pohodová a odvážný plán postavit za čtyři hodiny dva stožáry se třemi anténami (z toho dvěma na rotátorech) byl schválen (on spíš nikdo neměl sílu být prokazatelně proti :-) ). Počet předzesilovačů také odpovídal počtu antén, jenom k naladění jednoho z nich bylo třeba provést měření a "polní laboratorní nastavení" za pomoci majákového signálu. Dosud vše probíhalo (skoro) jak mělo - jenom čas nás začínal tlačit a hodina začátku se povážlivě přibližovala. Zbývalo pár detailů: ještě hodinu před závodem nestál hlavní stožár, vysílací auto nebylo připraveno a různé přepínací, odpínací, připínací a blikající krabičky s kilometry sofistikovaně připravené propojovací signálové a povelovací kabeláže stále ještě hrdě trůnily v přepravkách a drze se nám za našimi zády smály do očí. To se stihnout nedalo a bylo jasné, že se nám tady připomene právě ona hodina zpoždění. A taky že jo. Konkurenčním stanicím jsme dali patřičný náskok a tradičně se zařadili do speciální kategorie MultiOp 23hod.

VHF02. Západ slunce za stožáry pro 144 MHz. 1x 18el. otočná a 1x 10el. pevně, 7el. QUAD na příjem a 10el. na vysílání na druhém stožáru. (foto PPK)

Hned na začátku se do mikrofonu opřel Petr OK2VOP. Ale teprve až Pilot (Libor OK2ZO) mohl o několik hodin později s úsměvem pronést: "ten můj best DX už asi nikdo nepřekoná". A měl pravdu. Skot přes 1600 km díky Auroře v podvečer byl opravdu po celý zbytek závodu nad síly všech ostatních operátorů. Několik dalších pokusů o dokončení (tedy oboustranně potvrzené QSO) spojení přes Auroru vyznělo bohužel do prázdna. Spíše bylo utopeno v rušení od OM3KEE. Škoda. Celý závod vše fungovalo jak mělo, vysílač vysílal, přijímač přijímal, přepínače přepínaly, sekvencer sekventil, rotátory rotily, pojistky držely, počasí se zdrželo jakýchkoliv výstřelků, operátoři se více věnovali vysílání než kvasnému moku a tak byl i výsledek díky nedělním tropo podmínkám pro nás rekordním.

V neděli večer byl dokonce spokojený i Jarek OK2PRF přezdívaný díky své značce prostě Prf. Ten předvedl několik povedených a hezkých raketových startů se svým novým modýlkem balistické střely a sklidil tak potlesk a uznání nejenom nás, ale i všech okolních přihlížejících pilotů a jejich ratolestí z místního letiště Kotvrdovice říkajících něco o zárodku vzniku kruhového obranného raketového postavení tohoto detašovaného letiště valašského království...

Použité vybavení

Použité zařízení

R2CW, budič 80W by OK2PPK (2xKT930A), PA OK2UZY (GS35)

Použité antény

Hlavní: 17 el. DJ9BV v modifikaci + MGF1302, rotátor Yaesu GX800

Vedlejší: 10el DL6WU pro TX, 7 el quad + CF300 pro RX, rotátor Yaesu GX1000

Západ: 10el DL6WU + CF300, pevně na azimut cca 290°

Použitý počítač

TOSHIBA 1950CT, SW Atalanta Locator

Další technika

přepínač RX antén, děliče výkonu, sekvencér a několik desítek metrů káblů a koaxiálů

Předběžné výsledky

No a jaký byl výsledek?

Souhrn
ZnačkaOK2KBA
ContestVHF Den rekordu
Datum2002/09/07
QTHKotvrdovice
WW LokátorJN89JI
Nadm. výška575 m
Pásmo144 MHz
KategorieII.
LOGAtalanta Locator ver. 12.11
Počet QSO513
Dvojitá QSO2
Chybná QSO0
Platná QSO511
Součet bodů149 334
ODXGM0WDF, IO75PW, 1 615 km
Počet DXCC18
Počet WWL72
DXCC
192x OK89x DL55x OM29x S528x SP26x HG
21x OE19x YU18x I12x 9A9x HB6x T9
2x YO1x F1x GM1x PA1x T71x UR
WWL
46x JO7041x JN8934x JN9932x JN8830x JO6025x JN79
23x JN9821x JN6914x JO8012x JN7611x JN9711x JN75
9x JO618x KN048x JO908x JO628x JN947x JO71
7x JO507x JN867x JN777x JN687x JN656x JN54
5x JN955x JN595x JN585x JN484x KN074x JO91
4x JO814x JO524x JO514x JO404x JN854x JN78
4x JN664x JN574x JN494x JN474x JN373x KN08
3x JO303x JN963x JN872x KN052x KN032x JO82
2x JO722x JO532x JO432x JO422x JN932x JN63
2x JN552x JN361x KN191x KN181x KN161x KN15
1x KN091x KN061x JO921x JO221x JN841x JN67
1x JN621x JN561x JN461x JN451x JN341x IO75
WWL map
IO75              
               
       JO43JO53      
     JO22 JO42JO52JO62JO72JO82JO92  
        JO51JO61JO71JO81JO91  
      JO30JO40JO50JO60JO70JO80JO90  
       JN49JN59JN69JN79QTHJN99KN09KN19
       JN48JN58JN68JN78JN88JN98KN08KN18
      JN37JN47JN57JN67JN77JN87JN97KN07 
      JN36JN46JN56JN66JN76JN86JN96KN06KN16
       JN45JN55JN65JN75JN85JN95KN05KN15
      JN34 JN54  JN84JN94KN04 
         JN63  JN93KN03 
         JN62     
QSO v QRB
< 10068x
100 - 199139x
200 - 299101x
300 - 39961x
400 - 49960x
500 - 59939x
> 59943x
ALL511
Časovy přehled
HodinaQSOBodyPrůměrDXZnačkaSSVVJVJJZZSZ
14-15275728212718YU1AI/P-1369125
15-16559908180733YU1CF5812136155
16-17347401217615YZ7NOU27634-84
17-18367441206534T90O254351412
18-192151212431615GM0WDF1-143336
19-20269150351858PA1GYS2--125511
20-21144843345721HB9BA/P1--23143
21-22186510361659DF2PN/P2-124225
22-23379027243714I4JED/463386326
23-242810415371847F4CIB/P1---37710
00-01174153244598HB9DGX21212162
01-02217879375893IK1AZV/1--321465
02-03167304456744I2FAK---52225
03-0492980331657DK0XA--1-1223
04-05123750312690YO7LBX/P--112116
05-06154613307660DL3HAH/P-124-134
06-07229033410736DJ3JO-2-1-469
07-08196689352759HB9RDE1-1-11132
08-0991734192522T94QI1--121-4
09-10176175363809HB9/EA2URE--16-154
10-11184386243745IK5AMB/5-211-428
11-12155480365625YU1BN---43224
12-13144840345597DJ6OL--112352
13-14114774434703HB9FX/P--12-242
Celkem5111493342921615GM0WDF26304471615399127
TOP 10
1.GM0WDFIO75PW1615 km
2.IK1AZV/1JN34QM893 km
3.PA1GYSJO22WW858 km
4.F4CIB/PJN36BP847 km
5.HB9/EA2UREJN36GU809 km
6.I0WBX/6JN62OW764 km
7.HB9RDEJN37LI759 km
8.IK5AMB/5JN54FF745 km
9.I2FAKJN45OB744 km
10.IZ2DIY/5JN54JD737 km

- . -

Nahoru